George Polti's 36 dramatic situations on film with Hannaleena Hauru

Kadonneen löytyminen

Elokuvan tunnetuimpia esimerkkejä tästä tilanteesta on hetki, jolloin Darth Vader kertoo Lukelle: ”I am your father”.

Luke löytää kadonneen isänsä, mutta samalla hetki sisältää käänteen, jossa kyseessä onkin toinen draamallinen tilanne ”Rakastettu vihollinen”, ja toisaalta ”Sukuviha”.

Huhtikuussa 2011:

Tämän harjoitteen tekemiseen käytin erilaista metodia, jossa en julkaise tekoprosessista mitään materiaalia. Näytän valmiin teoksen ehkä myöhemmin. Tähän mennessä olen huomannut, että ärsyttävällä tavalla projektin julkinen luonne on alkanut ohjailla sitä, mitä teen. Haluan hetkeksi irti itselleni rakentamasta paineesta, jossa minun on jatkuvasti selitettävä ja jaettava tutkimustulokseni. Samoin, koska olen jo viimeisten neljän draamallisen harjoitteen kohdalla ollut tyytymätön tuloksiin tutkimusta koskien, on parasta että ihan vaan hiljaksiin ja itselleni teen näitä harjotteita. Hetken.

THIRTY-FIFTH SITUATION
RECOVERY OF A LOST ONE

(The Seeker; the One Found)

This is the Situation of ”The Hero and the Nymph”
by Kalidasa; the second part of his ”Sakuntala,” and
the ”Later Life of Rama” by Bhavabuti; the second
part also of ”A Winter’s Tale” and ”Pericles” by
Shakespeare; likewise of ”Berthequine” and of
”Bertha au Grand Pied” (Miracles of Notre-Dame, XIV
Century); of almost all of ”La Reine Aux Trois Fils,”
another Miracle; it is the Situation of ”Thyestes in
Sicyon” by Sophocles and of ”Alcmeon in Corinth” by
Suripides. It is the denouement of ”Pere Chasselas”
(Athis, 1886); ”Foulards Rouges” (Dornay, 1882); ”La
Gardienne” (Henri de Regnier); it is the old familiar
plot of the ”stolen child” and of stories of foundlings;
of arbitrary imprisonments, from the Man in the Iron
Mask (upon whom Hugo began a drama) and ”Richard
Coeur-de-Lion” down to recent tales of sane persons
confined as lunatics. It is the point from which
bursts forth so frequently that double explosion of the
principal scene: ”My daughter! My mother!”

Classes A and C of Situation XI move toward the
same end.

In other cases it is the part of the child to discover
his father, his kinsman, and to make himself known;
thus it is in the ”Enfances Roland;” in ”Les Enfants
du capitaine Grant” by Jules Verne and ”les A ventures
de Gavroche” (Darlay and Marot, 1909).

To the invariably happy and epithalamic ending to
our plays built upon this Situation, and to the fortuit-
ous coincidences with which it has been too generously
interlarded, I attribute the public’s final weariness of
it. For does not this Situation retain more naturalness
than the Nineteenth, and how fecund has been that
Nineteenth, whose charm and tempting variety is all
possessed by our Thirty-Fifth !

Syyskuu 2011:

Jotta syntyy jokin käsitys siitä, mitä tein, koostin lyhyen pätkän harjoitteen raakamateriaaleista (vain kuva):

Kamerana toimi kummallinen auton avaimeksi naamioitu videokamera. Kuvausmetodi oli haastava johtuen osittain siitä, että useissa tilanteissa oli hankala arvioida, onko rec todella päällä, ja miten kuva rajautuu.