George Polti's 36 dramatic situations on film with Hannaleena Hauru

Harkitsematon teko

Kesäkuu 2010, Sodankylän elokuvajuhlat, Eeva joka puraisee hedelmää, Orfeus joka kääntyy katsomaan taakseen ja muuttuu kiveksi, tai  jätkä joka rakentaa Panaman kanavaa ja laskee nousuvedet väärin eikä huomioi malariaa (Ferdinand de Lesseps).

Harkittemattomia tekoja uteliaisuudesta, tyhmyydestä tai ihan vaan sinisilmäisyydestä tai himosta. Sinänsä luonnollinen harjoite festivaaliympäristössä toteutettavaksi.

Aiheen suhteen tuli lähdettyä haukkamaan liian isoa palaa, ja samoin käytössä ollut 7D-kamera oli uusi, ja sen ominaisuudet osoittautuivat sopimattomiksi niihin tarkoituksiin, joita tässä harjoitteessa olisi tarvittu.

näyttelijät: Misa Lommi, Matti Sandberg, Seppo Kärki. kuvaus: Synes Elischka

Halusin harjoitteessa piirittää aihetta useiden eri tekojen kulmasta ja tehdä jyrkän rinnastuksen kahden eri tyyppisen harkitsemattoman teon välille. Harjoitteessa sisar on syöttänyt veljelleen vahingossa myrkkysientä ja tämä on  kuollut. Sisar rinnastaa oman harkitsemattoman tekonsa lapsityövoimalla tehtyjen lenkkareiden ostamiseen. Tavoitteena oli tehdä jyrkkä rinnastus sen suhteen että verrattuna Poltin esimerkkitapauksiin, joissa harkitsemattoman teon seuraukset ovat hyvin välittömiä, 2000-luvun harkitsematon teko voi olla yksi klikkaus hiirellä, ja sen seuraukset yhtä tuhoisat.

Samalla halusin käyttää arkistona harkitsemattomien tekojen loputonta merta, Youtuben videoita. Käytin työstäessä paljon aikaa myös selaten Slipknot-yhteen basisti Paul Greyn kuolemaan liittyviin youtube-videoihin. (Greyn uskotaan kuolleen tahattomaan morfiini-yliannostukseen, keväällä 2010). En kuitenkaan päätynyt käyttämään mitään löytämästäni materiaalista tämän harjoitteen yhteydessä. Sopivaa linkkiä kehystarinaan ei löytynyt. Samoin olisin halunnut hyödyntää Orfeuksen harkitsematonta tekoa (Orfeus kääntyy katsomaan taakseen rakastettuaan Eurydikea ja menettää tämän lopullisesti). Yritin löytää heijastumapintaa katsomalla Jean Cocteau’n Orfeus-tulkinnan, mutta Cocteaun versiossa tätä tilannetta ei sellaisenaan ole lainkaan.

Harjoite tuntui olevan täynnä umpikujia. Alkuperäisen rajauksen tätä harjoitetta varten olisi pitänyt olla tiukempi, etenkin kun harkitsematon teko draamallisena tilanteena on niin epämääräisen löyhä, ja jokseenkin sinällään epäkiinnostava ollessaan keskipisteenä. Poltin draamallisista tilanteista osa toimii selkeästi paremmin olleessaan sivuosassa, yhtenä kohtauksena tai jopa vaan hyvin pienenä fragmenttina osassa suurempaa  kokonaisuutta.

Draaman klassikoiden modernisaatioista

Cocteaun Orfeus pani ajattelemaan klassikoiden modernisaatioita. Harrastajateatteritaustaa vasten olen nähnyt monta klassikkoa, jotka ovat ampuneet ohi yrityksessään tuoda aihe nykypäivään. (Tai toisaalta teatterissa on tullut vastaan myös monta eltaantunutta klassikkoa, jotka haisevat takariviin asti museolta vailla tarttumapintaa nykyhetkeen.) Oman käsitykseni mukaan ei ole kyse siitä, että Romeolle ja Julialle annetaan iPhonet käteen, vaan on ajateltava koko tilanne uudessa valossa, nykytilanteen läpi.

Tai tietysti kiintoisa vaihtoehto olisi viedä Cocteaun Orfeus-tulkinta vielä pidemälle: ottaa tutun klassikon kaikki elementit ja vaihtaa draamallinen tilanne täysin. Pitää myöhemmin toteuttaa jokin harjoitteista tällä periaatteella.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s