George Polti's 36 dramatic situations on film with Hannaleena Hauru

Konflikti jumalan kanssa

Heinäkuu 2010 Sompasaaressa.

Halusin kehitellä kahden edellisen harjoitteen pohjalta keinoja päivittää klassinen draamallinen tilanne 2010-luvulle. Tämän harjoitteen pohjalla on antiikin Pentheus, joka on päivitetty suomalaiseksi tapakristityksi (Tanja Heinänen).

rooleissa Tanja Heinänen ja Ilja Rautsi
kuvaus: Thomas Lesourd (Canon5D), Hannaleena Hauru (Canon Legria HF200)

Harjoite kuvattiin kahtena päivänä Sompasaaren suljetulla satama-alueella. Työskentelimme vapaasti assosioiden tilanteen ja valitun päähenkilön (Pentheus) pohjalta.

Harjoitteen suurimmat haasteet liittyivät dramaturgian rakentamiseen. Työtapa muistutti dokumentin tekemistä: nauhoittamamme haastattelu tapakristitystä oli näyttelijä Heinäsen ja ohjaajan vapaasti improvisoima yhteisesti sovittujen asiasisältöjen pohjalta. Pitkän haastattelun typistäminen ja yhdistäminen kuvituskuviin leikkauspöydällä vaati eniten.

Vastenmieliseltä leikkausvaiheessa tuntui loppuratkaisussa uskollisena pysyminen alkuperäiseen Pentheuksen tarinaan. Poltin esimerkeistä konfliktista jumalan kanssa kaikki päätyvät jollain keinoin siihen, että jumala antaa ihmiselle opetuksen. Tuntui nololta tehdä sellainen loppu elokuvaan. Tai ehkä kaiken saamani dramaturgia-opetuksen painotus siihen, että Deus ex Machina on syntiä, sai pelkäämään tämän loppuratkaisun tekemistä. Vaikka jumalan väliintulo ei todellakaan tarkoita sitä, että aina kyseessä olisi deus et machina. Samalla harjoite osoitti, miten rajallista oma dramaturginen ajattelu oikeastaan on. Tiettyihin draaman rakenteisiin ja tilanteisiin mieltyy, ja lopulta ei yllätä enää itseään eikä ketään muutakaan. Samoin henkilöhahmoissaan suosii liikaa sellaisia, jotka miellyttävät myös tosielämässä, vaikka esimerkiksi vähän rasistinen tapakristitty on paljon kiinnostavampi draamallinen henkilö.

Harjoitteessa tavoitteena oli luoda mielenkiintoa tilanteeseen törmäyttämällä kaksi erilaista konfliktia jumalan kanssa: tapakristityn naisen konflikti on tarinallinen suhteessa jumalaan, miehen konflikti on sisäinen. Oli myös kiintoisaa ja oikeastaan tarpeellista asettaa näytille jumal-konfliktin yksi selkein klisee: mies huutamassa vuorella. Uskon että näiden kuvien käyttäminen selkiyttää katsojalle käsittelyssä olevaa teemaa, ja niiden avulla on mahdollisuus tehdä ymmärrettäväksi myös monimutkaisempaa kuvastoa.

Leikkauspöydälle jäänyttä materiaalia.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s