George Polti's 36 dramatic situations on film with Hannaleena Hauru

Kunniattomuuden paljastuminen

Itävalta toukokuussa 2010. Kaikki alkoi tästä. Tämä oli lopputyöni ensimmäinen harjoite. Osallistuin Wienissä järjestettävään KinoDynamique-tapahtumaan, jonka konseptina on tehdä elokuvia 60 tunnin aikaraamissa. Koska tulen toteuttamaan 36 elokuvallista harjoitetta vuoden sisään (tiiviimillään 3 harjoitetta kuukaudessa), oli 60 tunnin ympäristö hyvä tapa aloittaa.

Geogre Poltin esimerkeissä kunniattomuuden paljastumisesta monet liittyvät siihen, että nainen paljastuu prostituoiduksi ja näin menettää kunniansa. Lopputyöni ei erityisesti pureudu naisen asemaan draamallisissa tilanteissa, mutta sukupuolirooliasetelmat ovat kiistämättä yksi kiinnostavin kulma Poltin draamallisissa tilanteissa. Se oli oikeastaan ensimmäisiä asioita, joita panin merkille kun ensimmäistä kertaa törmäsin teokseen, noin vuonna 2005 Tampereen Ammattikorkeakoulussa.

Halusin rinnastaa Poltin klassisen fiktiivisen prostituutiotilanteen nykyaikaiseen uskottavaan kunniattomuuden paljastumiseen.

Yhtälailla kun lopputyössäni tavoitteenani on haastaa Poltin esimerkit, tuli tarpeen myös heti alkuun haastaa itsensä. Harjoitteen päähenkilö on naisohjaaja, joka tekee elokuvia saadakseen miesseuraa. Dokumentaarisuudella leikittelevässä harjoitteessa halusin myös tulla paremmin sinuiksi kuvattuna olemisesta.

työryhmä:
esiintyjät: Hannaleena Hauru, Thomas Lesourd, Marion Casabianca, Synes Elischka, Matthias Lindenthal, Sini Järnström, Selina Baumgartel.
kuvaus: Sissi Korhonen, Sini Järnström
äänitys: Christian Haas
dramaturginen konsultointi: Ilja Rautsi

__

Ensimmäisiä tajuamisia koskien draamallisten tilanteiden hyödyntämistä elokuvakerronnassa

Näin Berliinissä maaliskussa Metropolis-elokuvan. Elokuvakerronan vahvuus montaasin keinoissa mahdollistaa draamallisten tilanteiden päällekäisyyden luontevasti.

Konkreettinen oivallus tuli elokuvassa jossain siinä kohdin, kun velho-tiedemies puuhailee laboratoriossaan kiihkoissaan ja mietin katsomossa, miksi ihmeessä tämä nyt on minusta kiinnostavaa. Purin tilanteen draamallisiksi tilanteiksi. Kyseessä oli montaasipläjähtely, jossa elokuvan yleinen olosuhde -robottinaisen luominen- merkitsee eri draamallisia tilanteita elokuvan eri hahmoille, mikä synnyttää katsojassa kohotetun ylimääräistä jännitystä. En tässä yhteydessä ala erittelemään tekemääni analyysia sen tarkemmin, esittelen oivallukseni tulokset: elokuvan draamallista jännitettä voi tiivistää ja syventää

1) kun sama voimassa oleva olosuhde merkitsee elokuvassa eri draamallista tilannetta eri henkilöille (pääosin tiivistää jännitettä)

2) tai sama draamallinen tilanne näyttäytyy eri olosuhteina henkilöille (pääosin syventää)

kummassakin tapauksessa jännite tiivistyy ja/tai syventyy ns. ”tuplakonfliktin” avulla: sen lisäksi että voimassa on henkilöiden oman draamallisen tilanteen kautta kokema konflikti, syntyy törmäyksestä toisen henkilön olosuhteeseen tai tilanteeseen uusi montaasin kautta esiintuleva konflikti. Elokuvan katsojalle tämä draamallisten tilanteiden päällekkäisyys on mielekästä, on enemmän jännitettävää, enemmän seurattavaa.

Tämän lisäksi tein myös oivalluksen mahdollisuudesta käyttää draamallista tilanteen eri variaatioita rakenteen ja sisällön selkiyttämiseksi.”Kunniattomuuden paljastuminen” -harjoitteessa naisohjaaja on tekemässä elokuvaa, jossa miehelle paljastuu, että hänen kihlattunsa on palannut harjoittamaan vanhaa ammattiaan prostituoituna (yksi Poltin esimerkeistä). Harjoitteen tavoitteena oli rinnastaa tämä klassinen esimerkki ”dokumentaariseen” tilanteeseen, jossa naisohjaaja itse rinnastuu ammattinsa kautta prostituoituun. Siinä missä klassisen esimerkin vastapooleina on mies ja kihlattu, Wienin harjoitteen vastapooleina on naisohjaaja ja miehet, joiden kanssa hän on työskennellyt. Selkeimmin kunniattomuuden paljastuminen naisohjaajan suhteen tapahtuu myös yksinomaan suoraan yleisölle, ei niinkään yllättävänä paljastumisena mieskolleegoille.

Harjoitteen rakenne testaa myös mahdollisuutta käyttää eri henkilöitä saman draamallisen tilanteen kokijoina eri ajassa: nykyiselle naisohjaajan kanssa työskentelevälle miesnäyttelijälle tilanne ei ole vielä paljastunut, toiselle entisistä miesnäyttelijöistä tilanne on hiljattain paljastunut ja näyttäytyy vihana, kolmannelle kolleegalle tilanne on paljastunut kauan aikaa sitten, ja henkilön lähestymistapa on analysoiva.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s