George Polti's 36 dramatic situations on film with Hannaleena Hauru

Uhrautuminen intohimosta

SACRIFIED  FOR A PASSION
(a half-documentary – worse than the truth)

Draamallinen tilanne 22.

-rakastaja / tuhoisan intohimon kohde / uhrattava asia.

Dokumentin ja fiktion rajamaasto on kiinnostanut minua jo jonkin aikaa. Tai ehkä ylipäätään olen aina kiinnostunut rajamaastoista. Ensimmäisessä lopputyöni draamallisessa harjoitteessa ”Kunniattomuuden paljastuminen” tutkin fiktion ja dokumentin rajoja vahvan henkilökohtaisen linkin kautta. Halusin palata asetelmaan, isoimmilla panoksilla. Osasyynä oli myös, että opin paljon hahmokehittelystä ja näyttelijäntyöstä tunkemalla itseni kameran eteen.

Tämä harjoite jatkaa siitä, mihin kunniattomuus-harjoite jäi. Tutkimukseni keskiössä tähän saakka on ollut risteyttää saman draamallisen tilanteen eri variaatioita. Tilanteen 22. ydin on hahmossa, joka menettää arvonsa intohimon vuoksi. Harjoitteen ensimmäinen taso kertoo tuottajasta, joka väärinkäyttää asemaansa ja suosii yhtä työryhmän jäsentä yli muiden – eroottisten tavoitteiden vuoksi. Toisella tasolla paljastuu, että fiktiivisen kerroksen alla tuottajaa esittävä ohjaaja on myös tosielämässä kiinnostunut päähenkilöstään.
Näiden kahden tason rinnakkainen kuljettaminen osottautui hankalaksi johtuen työtavasta, joka perustui improvisaatioihin, ja käsikirjoituksen kehittelemiseen suurimmaksi osaksi lennossa yhdessä ydintyöryhmän kanssa. Työtapa tuotti uskottavaa raakamateriaalia, mutta materiaalin järjestely kokonaisuudeksi jää luonnosmaiseksi, pirstaleiseksi. Toisaalta tässä kohtaa halusin myös tehdä linjavedon sille, että lopputyöni tavoitteena ei ole luoda 36 ehyttä lyhytelokuvaa, vaan kyseessä on sarja draamallisia harjoitteita.

Työryhmä:
Hannaleena Hauru
Grzegorz Brzozowski
Jerker Beckman

Ando Naulainen
Aleksandra Marchenko
Nicolas Servide
Hetta Huhtamäki

Cinematorgraphy:
Jerker Beckman
Vincent Bitaud
Marius Apopei
Antoine Cattin

Also included:
Vincent Bitaud
Catalin Musat
Luca Lucchesi
Lucille Caballero
Liso Cassano
Julia Széphelyi-Frankl
Mara Trifu
Vappu Tuomisto
Bas Voorwinde
Vefik Karaege

Kiitokset:
Maximilien Van Aertryck
Anu Kaaja

Harjoite toteutettiin puolidokumentaarisessa ympäristössään kuukauden mittaisella matkalla Euroopan halki: http://www.nisimasa.com/istanbulexpress/

Mustasukkaisuudesta draamassa (luonnos ajatukseksi)

Yksinkertainen asia. Tunnesisältöjen lataaminen vaatii draamallisen tilanteen alleen. Muistan jonkun aiemman epätoivoisen yrityksen ladata näyttelijä mustasukkaisuudella, tavoitteena että mustasukkaisuus itsessään riittää kantamaan tilannetta eteenpäin. Ei riitä.
Mietin käsikirjoitusopetusta, mietin että protagonistin tunteita aina ensisijaisesti painottava tekotapa johtaa välillä harhaan – tunne ei ole draamallinen tilanne. On eri asia rakentaa teokseen ehyt emootiokuljetus, ja eri asia luoda draamallinen rakenne.
David Mametilla oli jotain ajatuksia tästä, siihen liittyi joku sika-esimerkki, teoksessa ”Kolme tapaa käyttää veistä”.
Välillä pitänee myös muistuttaa, että nämä avoimet muistiinpanot tällä sivustolla ovat raakamateriaali maisterityöni kirjalliselle osingolle.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s