George Polti's 36 dramatic situations on film with Hannaleena Hauru

Uskalias yritys

WIDE STORM CRAZY PAPER

Harjoite ”Uskalias yritys” rakentuu George Poltin löyhän esimerkin mukaan neljään vaiheeseen:

1. Suunnitelma!

2. Uskallus!

3. Maltti!

4. Voitto!

Nämä neljä vaihetta otettiin rakenteeksi niin äänittämällemme musiikkitaustalle kuin harjoitteen yhteydessä toteutetulle butoh-performanssille. Samoin käytin tätä rakennetta karttana kuvatessani dokumentaarista materiaalia harjoitteeseen.

Katso tästä:

Esiintyjät: Tuulia Kallio ja Kimmo Hokkanen. Kuvaus, leikkaus: Hannaleena Hauru. Musiikki: Kallio/Hokkanen/Hauru. Alkuperäiskäsikirjoitus ”WIDE STORM CRAZY PAPER”: Ilja Rautsi. Yhteistyössä: Teatteri Olemus.

Yhdeksäs tilanne,  ”Uskalias yritys” , on sisällöltään laaja. Polti listaa muun muassa lähes kaikki Jules Vernen teokset sisältyvän tähän tilanteeseen.

Tilanteen esimerkkeinä mainittujen alakategorioiden laajuus vaihtelee laajalti sotasuunnitelmista huimapäisiin seikkailuihin. Polti mainitse itsekin, että yhdeksäs tilanne sisällyttää laajuudessaan alleen usein muita draamallisia tilanteita.

Tarkasteltaessa näitä tilanteen alakategorioita, voidaan luonnollisesti nähdä, että iso joukko viihde-elokuvista lukeutuu tämän draamallisen tilanteen alle. Tilanteen perusosapuolet: rohkea johtaja, tavoittelun kohde ja vastustaja antavat  selkeän ja helposti seurattavan lähtökohdan draamalle. Uskaliaan yrityksen sisälle lukeutuu myös helposti elokuvadramaturgian opetuksessa suosittu ”sankarin matka” -rakenne, ja päähenkilökeskeisessä elokuvakirjoittamisessa lähesymistapa nojaa usein vahvasti päähenkilön yritykseen toteuttaa jokin tavoite, jonka ympärille elokuva rakentuu.

Harjoitteen käsikirjoittaja Ilja Rautsi valitsi alakategoriaksi Poltin luetteloiman:”Seikkailun rakastetun naisen voittamiseksi”.  Harjoitteen edetessä käsikirjoituksen painoarvo jäi vähäiseksi, sillä leikkauspyödällä tekotapaa ruokki parhaiten butoh-performanssin mukanaan tuoma rakenne harjoitteelle.

Halusin toteuttaa harjoitteen hyödyntämällä apuna jotakin elokuvan ulkopuolella olevaa taidemuotoa. Muodoksi valiutui butoh, jonka ilmaisu tuntui menevän tukkoon heti kun yritin valjastaa sitä ennakolta suunniteltuun käsikirjoitukseen.

Butoh-performanssi rakennettiin kahden hahmon kohtaamiseksi, joista toisen hahmon draamalliseksi lähtökohtaksi valittiin ”sotavalmistelut”, ja toisen hahmon tilanteeksi ”Seikkailu rakastetun naisen voittamiseksi”. Performanssista ei suoritettu uusintaottoja, harjoite perustuu täten kokonaan kertaluontoisiin tallenteisiin.

Harjoitteen kuvausaikana matkustimme dokumentaarisissa olosuhteissa muuttoauton kanssa Ruotsin halki Norjaan. Kuvasin matkan aikana materiaalia, joka pohjautui toisaalta Ilja Rautsin käsikirjoitukseen, toisaalta rakensin kuvakirjastoa leikkauspöydälle yllä mainittujen neljän vaiheen ympärille.

Video musiikkinauhoituksista:

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s