George Polti's 36 dramatic situations on film with Hannaleena Hauru

Julmuuden tai epäonnen kohtaaminen

UUSI: VAIHTOEHTOINEN TAPA.

työryhmä: Hannaleena Hauru, Ilja Rautsi, Synes Elischka

Toinen tapa käsitellä tätä draamallista tilannetta:

Halusin välttää patetian tässä harjoitteessa. Lähestymistapana on saman draamallisen tilanteen siirtyminen henkilöltä toiselle. Epäonni ensin Hilma-kissan omistajalla, ja lopulta myös Hilmalla itsellään.

Tässä harjoitteessa keskityin tietoisesti enemmän teknisiin ominaisuuksiin: pyrin kohti laatua omalla kuvaaja-leikkaaja-äänisuunnittelija-urallani. Tämän lopputyön myötä olen edistynyt kuvaajana, ehkä lähinnä valotuksen ymmärtämisessä, kuin myös ajattelu kuvauksen ja leikkauksen välisestä suhteesta on edistynyt. Lähtökohtaisesti olen kehno ajattelemaan tilanteita suoraan kuvasarjana. Omien kuvaamisten leikkaaminen on opettanut kuitenkin mm. muodon ja (kamera)liikkeiden leikkausmahdollisuuksista rytmiä luotaessa. Huomaan myös että äänisuunnittelullinen ajattelu kehittyy vähitellen. Joskaan näissä harjoitteissa ei ole tarvittavia resursseja laadukkaan äänen talteenottoa varten.

Toisesta maailmansodasta draamallisena tilanteena

Huomio: Poltin draamalliset tilanteet on koottu 1910-luvulla mennessä kirjoitetuista draamakirjallisuuden klassikoista. Toisen maailmansodan mittava vaikutus suhteessa draamalliseen ajatteluun jää Poltilta esittelemättä, vaikkakin tilannetta 7 koskevien esimerkkien jälkeen Polti lisää julmuuden kohtaamisesta seuraavan lauselman:

”– And now many cases yet remain! The Jews in captivity, slavery in America, the horrors of the
Hundred Years’ War–”.

Historia ei toista itseään, mutta on asiallista huomata, että Toinen maailmansota ei ole tuonut mitään ”uutta” draamallisten tilanteiden peruskentille.

___

SEVENTH SITUATION
FALLING PREY TO CRUELTY OR MISFORTUNE

(Elements: an Unfortunate; a Master or a Misfortune)

To infinite sorrow there is no limit. Beneath that
which seems the final depth of misfortune, there may
open another yet more frightful. A ferocious and
deliberate dissection of the heart it seems, this Seventh
Situation, that of pessimism par excellence.

A The Innocent Made the Victim of Ambitious
Intrigue: ”The Princess Maleine” (Maeterlinck) ;
”The Natural Daughter,” by Goethe; ”Les Deux
Jumeaux,” by Hugo.

B The Innocent Despoiled by Those Who Should
Protect: ”The Guests” and the beginning of the
”Joueurs d’Osselets,” by Aeschylus (at the first vibra-
tion of the great bow in the hands of the unknown
Beggar, what a breath of hope we draw!) ; ”Les Cor-
beaux” by Becque ; ”Le Roi de Rome” (Pouvillon) ;
”L’Aiglon” (Rostand) ; ”La Croisade des Enfanteletd
Francs” (Ernault).

C (1) The Powerful Dispossessed and Wretched:

The beginning of Sophocles’ and of Euripides’
”Peleus” ; of ”Prometheus Bound” ; of ”Job.” Laertes
in his garden. Example from comedy: ”Le Jeu de la
Feuillee” (Adam de la Halle).

(2) A Favorite or an Intimate Finds Himself For-
gotten: ”En Detresse” (Fevre, 1890).

D The Unfortunate Robbed of Their Only Hope:
”The Blind” by Maeterlinck; ”Beethoven” (Fauchois,
1909) ; ”Rembrandt” (Dumur and Josz).

And now many cases yet remain! The Jews in
captivity, slavery in America, the horrors of the
Hundred Years’ War, invaded ghettos, scenes such as
draw the crowd to any reproduction of prison life or of
Inquisition, the attraction of Dante’s Inferno, of Pel-
lico’s ”Prisons,” the transporting bitterness of Gau-
tama, of Ecclesiastes. of Schopenhauer!

Jätä kommentti